RPH1
Mata
Pelajaran : Matematik
Kelas : 3I
Tarikh : 8 Januari 2012
Masa : 8:15 – 9:15a.m.
Bilangan
Murid : 6 orang
Bidang
Pelajaran :Nombor Bulat Hingga 10
000
Objektif
Pembelajaran:Menamakan sebarang nombor hingga 10 000.
Hasil
Pembelajaran : Di akhir sesi
pembelajaran ini,murid dapat:
1.Menama
sebarang nombor 4 digit hingga 10 000.
2.Menulis
nombor 4 digit dalam bentuk angka.
3.Menulis
nombor 4 digit dalam bentuk perkataan.
Konsep :Menamakan nombor hingga
10 000.
Bahan :Papan kecil,kertas
mahjong,lembaran kerja.
Pengetahuan
Sedia Ada:Murid dapat menamakan nombor hongga 1000
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil Idea
5 minit
|
Gambar slaid
yang menunjukkan bilangan bongkah yang berbeza.
|
Buat kaitan
dengan pengetahuan sedia ada murid dengan menyoal.
1.Apakah yang
kamu lihat pada gambar slaid?
2.Cuba bilang
berapakah bongkah yang kamu lihat.
|
Murid memberi
respon.
|
Strategi/teknik
Penyoalan
seluruh kelas
|
Penstrukturan
idea
25 minit
|
Kad nombor 4
digit
1487
2395
|
Guru
tunjukkan kad nombor dan membimbing murid untuk menamakannya
|
Murid
menamakan nombor 4 digit selepas guru.
|
Strategi/teknik
Tunjuk cara
|
5074
3640
7509
9004
|
1.Guru
meminta murid menamakan nombor yang dipamerkan.
2.Meminta
murid menyatakan cara menama nombor yang tepat.
|
1.Murid
menamakan nombor yang mempunyai digit”0”.
2.Murid
menyatakan cara menamakan nombor yang tepat dan memberi contoh yang lain.
|
Strategi/teknik
Inkuiri
Nilai moral
Keberanian
|
|
Kad perkataan
|
Guru
tunjukkan kad perkataan dan minta murid menulis semula nombor dalam bentuk
angka.
|
Murid
berbincang dalam kumpulan.
Murid menulis
hasil perbincangan pada papan kecil yang disediakan.
|
Strategi/teknik
Perbincanagan
dalam kumpulan.
Nilai moral
Bekerjasama
|
|
Aplikasi idea
15 minit
|
Tuliskan
nombor dalam bentuk angka dan perkataan
|
1.Guru
memberi arahan kepada murid untuk membentuk dua kumpulan.
2.Guru
mengedarkan kertas mahjong kepada murud.
3.Guru membimbing
untuk memperolehi jawapan yang betul.
|
1.Murid dari
kumpulan A menulis nombor dalam bentuk angka pada kertas mahjong dan serahkan
kepada kumpulan B.
2.Murid dari
kumpulan B pula menulis nombor dalam bentuk perkataan.
|
Strategi/teknik
Perbincanagan
dalam kumpulan.
|
Penyiasatan
lanjut
12 minit
|
Lembaran
kerja
Rujuk
Lampiran 1
|
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid dan memberi penerangan.
2.Guru
bincang hasil kerja murid untuk mengkaji perubahan idea murid.
|
Murid
menjawab lembaran kerja yang diberi oleh guru.
|
Nilai moral
Berdikari
|
Penutup
3 minit
|
Lagu “10
budak hitam”
|
Guru memainkan
lagu..
|
Murid
menyanyi bersama-sama.
|
RPH2
Mata Pelajaran :
Matematik
Kelas :
3I
Tarikh :
10 Januari 2012
Masa :
9:15 – 10:15a.m.
Bilangan Murid :
6 orang
Bidang Pelajaran :Nombor
Bulat Hingga 10 000
Objektif Pembelajaran:Menamakan sebarang nombor hingga 10
000.
Hasil Pembelajaran :
Di akhir sesi pembelajaran ini,murid dapat:
1.Menentukan
nilai tempat sebarang nombor 4 digit hingga 10 000.
2.Menentukan nilai digit sebarang
nombor 4 digit hingga 10 0 00.
Konsep :Menentukan
nilai tempat dan nilai digit.
Bahan :Abakus
,lembaran kerja.
Pengetahuan Sedia Ada:Murid dapat menyatakan nilai tempat
ratus,puluh dan sa.
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
|||||||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||||||||||
Permulaan/
Mencungkil idea
5 minit
|
Nilai nombor
tiga digit yang ditunjukkan pada abakus.
|
1.Guru
tunjukkan abakus.
2.Guru
mengingatkan murid tentang nilai tempat ratus,puluh dan sa.
|
Murid
nyatakan nilai yang ditunjukkan pada abakus.
|
Strategi/teknik
Pengajaran
berpusatkan guru
|
||||||||
Penstrukturan
idea
25 minit
|
Menentukan
nilai tempat dan nilai digit.
4 –ribu(4000)
8 –
ratus(800)
6 – puluh(60)
2 – sa (6)
|
1.Guru
tunjukkan satu nombor 4 digit dan jelaskan nombor ini mempunyai nilai tempat ribu.
2. Paparkan
kepada murid beberapa nombor 4 digit.
3. Minta
murid menentukan nilai tempat bagi nombor yang dipaparkan.
|
1.Murid
membentuk kumpulan dan berbincang.
2.Murid
menyatakan nilai tempat setiap digit sebarang nombor .
|
Strategi/teknik
Perbincangan
dalam kumpulan
|
||||||||
8453
6942
4505
6881
|
Guru minta murid nyatakan nilai yang
diwakili digit yang bergaris.
|
Murid memberi
respon terhadap permintaan guru.
|
Strategi/teknik
Penyoalan
seluruh kelas
|
|||||||||
Aplikasi idea
15 minit
|
Mencerakinkan
nombor 4 digit.
|
Guru
menjelaskan nombor boleh dicerakinkan berdasarkan nilai tempat atau nilai
digit.
|
Murid
mencerakinkan nombor yang dipaparkan oleh guru pada papan tulis.
|
|||||||||
Penyiasatan
lanjut
10 minit
|
Lembaran
kerja
Rujuk
Lampiran 2
|
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
|
Murid
menjawab lembaran kerja yang diberi oleh guru.
|
Nilai moral
Berdikari
|
||||||||
Penutup
5 minit
|
Pertandingan
kuiz.
|
Guru
mengemukakan soalan kuiz.
Guru
menerapkan nilai moral kepada murid.
|
Murid duduk
dalam kumpulan.
Murid
menjawab soalan kuiz yang dikemukakan oleh guru.
|
Nilai moral
Hormat-menghormati
|
RPH3
Mata Pelajaran
|
: Matematik
|
Kelas
|
: 4I
|
Tarikh
|
:15 April 2012
|
Masa
|
: 8:15 – 9:15a.m.
|
Bilangan Murid
|
: 10 orang
|
Tajuk
|
: Nombor Bulat
|
Bidang Pelajaran
|
: Bahagi dengan hasil bahagi
sehingga 100 000
|
Objektif Pembelajaran
|
: Membahagi sebarang
nombor kurang daripada
100 000 dengan nombor dua digit.
|
Hasil Pembelajaran
|
: Di akhir sesi pembelajaran
ini,murid dapat
i)
Membahagi
nombor lima digit dengan nombor
dua digit.
|
Perbendaharaan Kata
|
: bahagi, nombor yang
dibahagi, hasil bahagi,
pembahagi, bentuk lazim
|
Konsep
|
:Bahagi ialah pengongsian
sama rata atau
pengumpulan.
Bahagi ialah songsangan operasi darab.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
: Murid dapat
membahagi sebarang nombor lima digit
dengan nombor satu digit.
|
Kemahiran Berfikir
|
: membuat anggaran, cuba jaya,
menjana idea
|
Bahan
|
: Gula-gula, pinggan,kad tugasan,
lembaran kerja
|
Nilai Murni
|
: bekerjasama,,berhati-hati, adil
|
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran & pembelajaran
|
Catatan
|
Permulaan
±3 minit
|
Membahagikan gula-gula
secara sama rata , menjadikan 14 biji gula-gula dalam satu pinggan.
|
1.Guru sediakan 56 biji gula-
gula dan beberapa biji
pinggan.
2.Murid diminta masukkan 14
biji gula-gula ke
dalam
pinggan yang
disediakan.
3.Guru mengemukakan
soalan.
- Berapakah pinggan yang
berisi 14 biji gula-gula?
4. Murid menjawab soalan.
5.Guru kaitkan aktiviti
tersebut dengan topik
pembelajaran.
|
KBKK:
Menjana idea
Nilai
Adil
|
Penstrukturan
idea
±18 minit
|
Menukarkan ayat Matematik
ke dalam bentuk lazim dan mencari hasil bahagi.
23475÷15=1565
18342÷18=1019
26752÷32=836
|
1.Murid menulis ayat
Matematik berdasarkan
situasi di atas.
56 ÷ 14 = 4
2.Guru membimbing murid
melakukan operasi bahagi
dalam bentuk lazim.
3.Ulang aktiviti dengan contoh
yang lain.
|
KBKK
Membuat anggaran
Cuba jaya
|
Membahagi nombor lima
digit dengan nombor dua digit.
|
Murid melakukan operasi bahagi dalam bentuk lazim di papan hitam.
|
||
Aplikasi
idea
±6 minit
|
Semasa aktiviti kumpulan,murid-murid
diingatkan supaya:
Bekerjasama
Berbincang dengan suara yang
perlahan.
Setiap ahli kumpulan perlu
melibatkan diri dalam aktiviti.
Stesen pertama:
35216÷16=2201
Stesen kedua:
52824÷24=2201
Stesen ketiga:
17085÷28=201
|
1.Murid dibahagi kepada tiga
kumpulan.Setiap kumpulan
diberi kad tugasan untuk
diselesaikan.
2.Tiga pusingan disediakan
berdasarkan aktiviti
bahagi.
3.Murid menyelesai soalan
operasi bahagi dan menulis
jawapan di papan hitam.
4.Semak jawapan bersama-
sama.
|
KBKK
Membuat anggaran
Cuba jaya
Nilai
Bekerjasama
|
Penyiasatan
lanjut
±3 minit
|
Lembaran kerja
|
1.Guru edarkan lembaran
kerja dan memberi arahan.
2. Murid diminta selesaikan
tugasan yang diberi
sebagai kerja rumah.
|
KBKK
Cuba jaya
Nilai
Berhati-hati
|
RPH4
Mata Pelajaran: Matematik
Kelas: 3 Genius
Masa: 8:45 – 9:45 (60 minit)
Bilanganmurid: 35 orang
Bidang: NombordanOperasi
Tajuk: Wang
Standard Kandungan: Muriddibimbinguntuk:
9.2 Menambahnilaiwang.
Standard Pembelajaran: Muridberupayauntuk:
(i) menambahduanilaiwang yang melibatkan:
(a) ringgit,
(b) ringgitdansen,
danjumlahnyatidakmelebihi RM1000.
Objektif:
Padaakhirpembelajaranmuriddapatmenambahduanilaiwang yang melibatkan
ringgit, ringgit dansendanjumlahnyatidakmelebihi RM1000.
Aktiviti1
a) Muridmembuatpemerhatianterhadapnilaiwang
yang ditunjukkan.
b) Muridmenyatakanjumlahwang
yang ditunjukkan.
c)
Muridmenceritakanpengalamanhariandalamperbelanjaanwang.
Aktiviti 2
a)Muriddibahagikankepada 7
kumpulan.Setiapkumpulandiberikanbeberapa kepingkadimbasan.
b)Muridmenyebutjumlahwangberdasarkankadimbasan
yang dipegangoleh
rakanmereka.
c)Muridmemberikanjawapanmengikutkumpulanmasing-masing.
Aktiviti 3
a)
Muridmenyebutobjek yang mempunyai tag harga yang
ditunjukkanoleh guru.
b)
Muridmenyatakanjumlahhargabagiduabarang yang
ditunjukkan.
c)Muridmenyebutayatmatematiktambahnilaiwangbagiduabarang.
Contoh:
RM299.90 + RM149.90 =
RM449.80
e)
Muridmenulisoperasitambahduanilaiwangdalambentuklazim.
Aktiviti 4
a)Muridmenjalankanaktivitijualbelibarang.
b) Muridmenjawabsoalandalaminstrumen
standard prestasi.(B3D1E7)
EMK :Keusahawanan,
Nilaimurni - kerjasama
Bahan Bantu Belajar
:Kadgambar, Kadnilaiwang, Wang kertasdansyiling.
Penilaian P&P :
B3D1E7 – Dijalankansecaralisandanbertulis.
RPH 5
Mata Pelajaran : Matematik
Tahun : 3 Arif
Tema / Tajuk : Sukatan dan
Geometri / Ruang
Masa : 8:15 –
9:15 pagi
Standard
Kandungan : Mengenal bentuk dua dimensi
Standard
Pembelajaran : Mengenal pasti
bentuk separuh bulatan dan bentuk poligon
sekata : pentagon, hektagon, heptagon dan
oktagon.
Objektif
Pembelajaran : Murid dapat
mengenal dan menamakan bentuk separuh
bulatan dan bentuk poligon sekata : pentagon, hektagon,
heptagon dan oktagon.
Aktiviti 1
(Persediaan) :
1.
Seorang
murid diminta memotong kek berbentuk bulat kepada dua bahagian sama saiz dengan
bantuan guru.(EK 1 - 1.1, 1.2; EK 2 - 2.2, EK
3 - 3.2)
2.
Murid
menyatakan bentuk kek selepas dipotong.
3.
Murid
dibimbing oleh guru untuk menyebut bentuk kek selepas dipotong ialah separuh
bulatan.
Aktiviti 2
(Imaginasi) :
1.
Murid
ditunjukkan bentuk separuh bulatan, pentagon, hektagon, heptagon dan oktagon
oleh guru dengan menggunakan slaid.
2.
Murid
mengikut guru menyebut nama bentuk-bentuk yang ditunjukkan tadi.
Aktiviti 3
(Perkembangan) ;
1.
Setiap
murid diberikan satu bentuk poligon dan diminta membentuk kumpulan berdasarkan
bentuk poligon yang sama. (EK 1 - 1.4)
2.
Murid
diarahkan oleh guru untuk menulis nama poligon mengikut kumpulan masing-masing.
Aktiviti 4
(Tindakan) :
1.
Murid
diminta melengkapkan lembaran kerja. (EK 1 – 1.1, 1.4, 1.6)
EMK :
Keusahawanan, kreatif dan inovatif
BBB : Kad gambar poligon, model poligon, lembaran
kerja, papan putih,
slaid.
Penilaian P&P : B1D7E1- Pentaksiran dilakukan semasa
p&p secara bertulis.
Refleksi :
No comments:
Post a Comment